Початкові класи





Урок позакласного читання
Золоті зернята народної мудрості 
Тема: Скоромовки. Прислів’я, приказки. Загадки.
Мета: збагатити знання дітей про малі жанри усної народної творчості, з’ясувати їх характерні особливості.
Розвивати уміння за ознаками впізнавати предмети; пояснювати прислів'я, розвивати мислення, допитливість, зорову та слухову пам'ять, образність і точність мовлення, правильну літературну вимову.
Активізувати словниковий запас учнів.
Виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова, бажання самостійно придумувати загадки, вживати прислів'я у спілкуванні.
Хід уроку
І. Організація класу.
Стали, діти, всі рівненько.
Посміхніться веселенько.
Настій на урок взяли,
Працювати почали.
МЕТОД “МІКРОФОН"
- Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок?
Продовжіть речення:
Я буду на цьому уроці...(діти відповідають в “мікрофон” одним словом).
Урок цей буде...(яким?)
Отже, ми будемо: активними, уважними, сміливими, працьовитими, веселими, дружніми.
Урок буде: цікавим, яскравим, приємним, пізнавальним.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Конкурс на краще читання з пам'яті та пояснення змісту прислів'я.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-          Що таке дитячий фольклор?
-          Що до нього входить?
-          Які ви знаєте колискові пісні?
-          Назвіть головних героїв колискових пісень.
-          Чому мелодія колискової така одноманітна? Доведіть для чого це потрібно.
-          Що таке лічилки?
-          Які ви знаєте забавлянки?
-          Розкажіть лічилку, яка вам сподобалась.
Мовна розминка.
Учитель називає склад, учні доповнюють , щоб утворилася назва пори року.
-        На( весна), - то (літо), - ма ( зима), о – ( осінь).
2. Гра « Заповни клітинки»
Кожна пора року має три сини-місяці. Згадайте їх імена. Назвіть по порядку місяці кожної пори року.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Повідомлення теми і мети уроку
Пояснення вчителя Прислів’я, приказка є художньою пам’яттю народу, висновками з багатовікового життєвого досвіду. В них передано погляди людей на правила поведінки, історію, природу. Це ніби певні поради або правила життя, в яких щось схвалюється, або засуджується. Прислів’я та приказки вживаються тоді, коли треба підкреслити якусь думку, бо в них коротко сказано про найсуттєвіше . У прислів’ї дві частини протиставляються за змістом, але утворюють одне ціле, що виражає узагальнену думку.
. Сьогодні ми попрацюємо над приказками, прислів'ями, загадками, скоромовками.
Проблемне завдання учням:
- Визначити з двох речень, де загадка, а де прислів'я. Довести свою думку.
Книга вчить, як на світі жить.
Всіх я розуму учу, а сама завжди мовчу.
Робота в групах над прислів’ями. Робота з підручником.
Завдання. Прочитайте прислів’я та поясніть їх зміст.
(Діти читають прислів’я та пояснюють зміст.)
Пояснення вчителя.
При́казка — жанр фольклорної прози, короткий сталий образний вислів, нерідко становить частину прислів'я, але без висновку, і вживається в переносному значенні. Часто приказка є скороченим прислів’ям.
Одна книга тисячі людей навчає.
Хороша книга яскравіша за зірку.
Кожному мила своя сторона.
Скоромовки- жартівливі вислови, складені зі складних для вимови слів. Скоромовки треба читати швидко, водночас звертаючи увагу на правильну вимову слів.
Читання скоромовок
Читання скоромовки спочатку повільно, потім- швидше, ще швидше, правильно і чітко вимовляючи всі слова.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.

Прилетіли горобці-
Говорили про крупці.
Не про крупці,
Не про крупицю,
А про круп'ячко.

Гра "Дощик"
Діти читають хором:
-        Накрапає дощ ( тихо ).
-        Дощ припускає сильніше ( голосніше ).
-        Злива ( голосно ).
-        Дощ слабшає ( тихіше ).
-        Дощ припинився ( читання припиняється ).
VI. Фізкультхвилинка.


В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Втому проженем руками,
 Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно,
 Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправим
І до плечей їх поставим.
Швидко скінчилась хвилинка,
Нас збадьорила розминка.

VII. Опрацювання добірки загадок. Робота в групі.
- Що означає слово загадка?
Загадка – цікава задача в художній формі.
- Які споріднені слова має це слово? (Згадувати, загадувати, нагадувати.)
- А чим відрізняються слова згадка і загадка? (Згадуємо про те, що нам уже відомо, а загадка – це завжди якась таємниця).
Загадка – це цікаве запитання, у якому є слова підказки для відгадки.
Завдання. Відгадати загадку. Вивчити одну загадку напам'ять (на вибір). Розповісти її один одному на вушко.
1.Букви всі — від А до Я, —
як одна міцна сім’я.
Варто всіх у цій родині
знати грамотній дитині.
(Абетка)
2.Хтось на біле полотно
чорне висипав пшоно.
Як зумієш позбирати,
зможеш книжку прочитати.
(Букви)
3. Настрибався зайчик вволю,
білий слід лишав по полю.
Ми за ним спостерігали,
слово «мама» прочитали.
(Крейда)
4. Дерев’яний та довгенький,
хвостик в нього є маленький.
Як у фарби хвіст мочає —
все довкола розцвітає.
(Пензлик)
5. У портфелі є хатинка —
ручки там живуть, резинка,
клей, лінійка, кутники? —
школярів помічники.
(Пенал)
6.Худорлява і вертлява,
на папір біжить у справах,
закарлючки полишає, —
у пеналі спочиває.
(Ручка)
Складання загадок за малюнками та вказівками. Робота в групі.
- Які характерні особливості загадки?
Загадка може бути складена у формі розповідного або питального речення; має стислу, виразну форму, дуже часто в ній римуються рядки.
Щоб скласти загадку, потрібно:
·         порівняти предмет, або явище з іншим, подібний за істотною ознакою, скажімо формою, кольором, рухом, звуком;
·         включити цю ознаку в опис предмета так, щоб не можна було відразу здогадатися;
·         сформулювати загадку дуже коротко і стисло.
Гра « Загадай – я відгадаю»
Підготовлені учні загадують загадки, а клас відгадує.
Робота в групах
Складіть загадку: 1-ша група- про рослини, 2-га група- про тварин, 3-тя група- про шкільне приладдя.
Групи отримують малюнки: ромашки, лисички, соняшника, котика, зайчика, пенал, олівець, зошит.
 Група складає загадку і зачитує.
Підсумок уроку
«Мозковий штурм»
- Що вам сподобалося на уроці?
- Про що ви дізналися?
-    Що ви дізналися про прикази?
-    Які запам’ятали загадки?
-    Чи потрібно знати прислів’я?
-    Прислів’я та приказки часто називають “золотими зернятами народної мудрості”. Вивчайте та вживайте в своєму мовленні прислів’я, приказки, скоромовки та загадки.

Домашнє завдання
                                          Підготувала  вчитель початкових класів
                                                            Зеленогайської ЗОШ І-ІІІ ст.
                                                           Забудько Тетяна Леонідівна        








Вчительпочаткових класів:Сердюк В.М.
                                                 Стаж роботи -8 р.

Тема: Зв'язок прикметників з іменниками в реченнях.
Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник, як частину мови, його значення у мовленні, зв'язок з іменником; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати чуття мови, культури мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
1.    Організаційний момент

Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Нам урок уже давно
Час розпочинати.
Будемо знову мовлення
Наше розвивати.
2.    Актуалізація опорних знань
Каліграфічна хвилинка
-        З перших букв поданих слів утворіть нове слово.
Чапля, екран, тісто, вишня, елеватор, річка. ( Четвер)
-        Запишіть каліграфічно
Че     вр    тв    ер     четвер
Четвер – четвертий день тижня. (Діти запис. Під диктовку.)
-        Назвіть іменники, вжиті в реченні. Що таке іменник? Щ о таке прикметник? Назвіть прикметники, вжиті в цьому реченні? На які питання відповідає прикметник?
3.    Мотивація навчальної  діяльності
-        Відгадайте загадку
Маю плаття____,
_____,______віти,
____ кору, стан__.
Як я звуся діти?
-        Чому вам не вдалося відгадати загадку? ( Не вистачає слів, які пояснюють, яке плаття, які віти, яка кора, який стан?)
-        На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати слова,які відповідають на питання: який, яка, яке, які? і називають ознаки предметів.
Це слово дасть усякому предмету
Якусь його ознаку чи прикмету.
На прикмети воно вкаже,
Хто який , воно розкаже
4.    Сприймання й усвідомлення нових знань.
– Прочитайте ще раз загадку, але вже зі словами, що називають ознаку предметів.
Маю  плаття золотеньке,
Гнучкі, ніжні віти,
Білу кору, стан тоненький ?( Береза).
-        Які слова вам допомогли здогадатися, що це береза?
-        _ Як ви розумієте слово « віти»?
-        - Поясніть значення слова стан ( стан – тулуб, корпус людини,торс і. д. Високий стан – високий на зріст. Тонкий стан – не товста, з тонкою талією).
5.    Робота в групах (один учень працює біля дошки).
– Змініть за зразком

Глечик із глини – глиняний глечик
Кільце із заліза –
Шишки сосни –
Хустка з шовку –
Стрічка з капрону –
Ваза з порцеляни –
6.    Фізкультхвилинка
7.    Фронтальна робота
– Діти, я зараз вам буду називати слова, а ви повинні від кожного слова-назви предмета утворити слова-назви ознаки.
Холод - холодний
Береза –
Дощ –
Весна –
Літо –
Осінь –
8.    Робота за малюнками. Гра «Який?, Яка?, Яке?,Які?»
(На дошці малюнки яблука, помідора, моркви).
-        Розгляньте малюнки, назвіть предмети та їх ознаки за кольором, смаком, розміром, формою.
9.    Робота в групах.
-        Доповніть текст словами- ознаками предметів.
__________ день. Земля вкрита ___________ килимом. Крізь віти дерев видніється _________ небо. _____________ промінням зігріті __________ берізки. Вони стоять, мов зачаровані, у цьому ________ царстві. Тільки ________сосни та ялини пишаються своїм ________
гіллям.
Слова для довідки: білим, зимовий, голубе, сонячним, голі, холодному, зелені, розкішним.
10.Праця з підручником.
11. Робота в парах
-        Прочитайте текст. Спишіть його, замінивши слова-назви ознак іншими, протилежними за значеннями.
Над дорогою стоїть старий низенький будиночок. Вікна в ньому маленькі, темні. Біля будинку старий сад.
12. Вибіркове списування.
-        Прочитайте текст. Випишіть іменники і зв’язані з ним прикметники.

Виглянуло лагідне сонечко, Чарівний ліс, широкий луг, безмежні поля і тиха річечка освітилась його лагідним промінням.
13.Попрацюйте разом! Гра «Відгадай слово за його ознакою»
Пухнаста, руда, хитра ( Лисиця).
Холодна, люта, сніжна (Зима).
Погожий, теплий, сонячний ( День).
Свіже, прозоре, прохолодне ( Повітря).

14. Підсумок урок. Домашнє завдання.

 Підготувала  вчитель початкових класів
                                 Зеленогайської ЗОШ І-ІІІ ст.
                                    Сердюк Віта Миколаївна         






 Савченко Валентина Петрівна . Вчитель початкових класів. Стаж роботи  28 років 

                                 
МІЙ      ПЕРШИЙ      КЛАС










   Розробка   уроку
з  математики у 1 класі по темі:
         « Додавання чисел. Повторення і закріплення матеріалу. Урок- казка»
Підготувала  вчитель початкових класів
                                 Зеленогайської ЗОШ І-ІІІ ст.
                                    Савченко Валентина Петрівна
                                      2017 – 2018 н. р.
Тема   : Додавання чисел.  Повторення  і  закріплення  вивченого матеріалу. Урок – казка.
Мета : вправляти учнів у засвоєнні  результатів додавання в межах 5 на основі складу чисел,удосконалювати  навички порівняння чисел. Працювати   над  вивченням  геометричного матеріалу.
Обладнання:силуетні зображення героїв  казки «Колобок»; таблиці,ребуси.
Хід уроку
- Сьогодні до нас на    урок  завітала казка. Відгадайте її назву.
Я  по  засіку метений,
Я на яйцях спечений,
Я   від баби  втік,
Я    від діда втік.(Колобок)
- Наша казка незвична,казка ця математична.
Ледарів    у нас немає,руки кожен підіймає
1, 2, 3, 4,5 – починаймо працювать!
- Поклала бабуся   Колобка на  підвіконник, а він – скік на призьбу і   покотився по доріжці . Дивиться, на доріжці кольорові  смужки  із пропущеними цифрами. Вирішив Колобок заповнити   порожні клітки. Допоможіть йому!
1
2

4
5
1

3

5
5
4


1
Пі    2 л
Ві 3  на
3 буна

                                

Котиться  Колобок далі. Назустріч    йому Зайчик.
- Колобок,Колобок! Я тебе з ’їм.
_  Не їж мене,  Зайчику , я  тобі  пісеньку заспіваю.
- Не співай  мені пісеньку. Краще  допоможи роз’язати приклади:
1    + 3                                    4  +  1                               2      +  2
2     +  1                                  1   +  1                               3      +   2
Відпустив Зайчик  Колобка і   той  покотився   далі. Назустріч йому  Вовк.
-  Колобок,Колобок! Я тебе з ’їм.
  - Не їж мене,  Вовчику , я  тобі  пісеньку заспіваю.
 - Не співай  мені пісеньку. Краще  допоможи  правильно дібрати знаки для порівняння    чисел.
3       2                                 2         1                       2      2
5        5                                1          4                      4       3
Подякував  Вовк Колобкові за допомогу і відпустив. Прикотився Колобок на  галявину. Бачить – Ведмідь сердиться, лютує, вуликів  не може відчинити, до меду дістатися не може. Вирішив Колобок йому допомогти. Тому що вулики ці чарівні. Вони відкриваються лише тому, хто знає склад чисел
        5                                  6                                  4
 

Поласувавши медком ,Колобок  покотився далі по доріжці. Коли це назустріч  невідомий Звір.(учитель вивішує малюнок Лисиці)

-  Здогадалися,хто це ? з Яких фігур складається  малюнок  Лисиці? ( 3 трик. Та чотир.)Скільки  на малюнку трикутників ? (5 )чотир.       ( 2)
Зупинила Лисиця  Колобка ,але їсти не хотіла. А запропонувала  йому розгадати ребуси.
Так   щасливо закінчилася подорож нашого Колобка. Він з-алишився   живим тому, що знав математику. Колобок  дякує і вам за допомогу.                                     
Класний батьківський лекторій
1.Вступ
Сімя є першоосновою духовного,економічного та соціального розвитку суспільства. Ця історія підтверджується всім ходом  розвитку людської цивілізації.
Сучасна сім’я все частіше стає головною ланкою у вихованні дитини. Вона повинна забезпечити її достатні матеріальні та педагогічні умови для  інтелектуального,фізичного,морального й духовного розвитку. Водночас  сучасна сім’я сама потребує матеріальної,педагогічної допомоги. Цю допомогу їй надають (за можливості) державні й громадські організації,дитячі садки і школи.
  2.Мета батьківського лекторію
Мета батьківського лекторію:дати батькам максимум педагогічних знань для успішного виховання дитини у сімї.
План лекторію умовно поділено на три блоки:
-сімя як середовище,де виховується дитина;
-дитина в сімї;
-діяльність батьків з виховання дитини.
У процесі роботи батьківською лекторію взято за основу:
-власний позитивний досвід батьків;
-поєднання лекційний форм занять із елементами жвавої і невимушеної бесіди;
-здійснення педагогічного аналізу окремих випадків і ситуацій виховання дитини,її поведінки в громадських місцях у гостях.
3.Основні завдання батьківського лекторію
Батьки як головні вихователі відповідальні перед власною совістю,народом,державою за долю дітей,їхню моральну зрілість,вихованість. Національно свідомі батьки вважають за святий обовязок виховання дітей й усіма силами сприяють оволодінню ними культурою народу.
Водночас батьки самі мають оволодіти знаннями у галузі виховання. Для цього у пригоді їм стане батьківський шкільний лекторій,основним завданням якого є:
-створення сприятливої атмосфери у спілкуванні вчителі-батьки-громадськість;
-залучення батьків до співпраці,участі в житті школи,їхніх дітей;
-піклування про нормальний розвиток взаємин у кожній родині-сімї;
-засвоєння теоретичних знань,отриманих батьками,підкріплення виступів прикладами з досвіду виховної діяльності батьків;
-спонукання батьків до спільної діяльності з дітьми.
4.Основні форми роботи батьківського лекторію
Педагогічний колектив школи визначив такі основні форми роботи батьківського лекторію:  
-лекції,бесіди,співбесіди;
-зустрічі з цікавими людьми: психологами,працівниками юстиції,правоохоронних органів;
-обмін досвідом виховання в сімї;
-заняття: запитання - відповідь;
-день відкритих дверей для батьків;
-тестування,анкетування;
-педагогічні практикуми, «круглі столи»;
-спільні вечори:діти-батьки-вчителі «родинні свята».
Десять «не можна»
1.Не можна вступати в суперечки з шанованими і дорослими людьми. Є  три речі,які за будь-яких умов не можуть бути піддані осміянню: патріотизм,істинна любов до жінки,старість.
2.Не можна залишати стару рідну людину одинокою,особливо матір,якщо в неї немає нікого,крім тебе.
3.Не можна допускати,щоб мати віддавала тобі те,що не дозволяє собі,- кращий шматок на столі,кращу сукню.
4.Не можна ледарювати,розважатися,коли старші в сімї трудяться.
5.Не можна сідати обідати,не спитавши дозволу у старших.
6.Не можна висловлювати невдоволення,що в тебе не має тієї чи іншої речі. Від своїх батьків не можна нічого вимагати.
7.Не можна очікувати доти,доки до тебе привітається старший. Ти повинен привітатися першим.
8.Не можна не привчати дітей до таких слів:добрий день,доброго здоров’я,дякую,будьте ласкаві,вибачте;слід допомогти їм усвідомити,що через ці слова висловлюється повага до найбільшої цінності-людини.
9.Не можна збиратися в дорогу,не спитавши дозволу у дорослих.
10.Не можна  сміятися над старістю і старшими людьми. Не можна робити те,що засуджують старші. 


Адаптація першокласників
Початок навчання дитини в 1 класі –складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін . Це не тільки нові  умови життя та діяльності й нові контакти,нові стосунки,нові обов'язки .Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною ,тепер став школярем, не садочок, батьки,бабуся,а школа , де навчальна діяльність стає провідною.
       Звикання до школи – тривалий індивідуальний процес. Згідно із статистикою ,тільки 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. А для інших треба більше часу.
-          Більшість першокласників хворіє у вересні,
-           Деякі втрачають вагу у перші  2- 3 місяці,
-          Скаржаться на втому ,головну біль, стають примхливими.
Це не дивно бо на дитину обрушується лавина завдань, що вимагають від них розумового і фізичного  напруження.
Процес навчання викликає у першокласників позитивні емоції( Аверкін  , Журавель).Новоспечений учень справляється зі шкільною програмою. Дитина проявляє самостійність при виконанні домашнього завдання і звертається за допомогою до мами і до тата тільки після того ,як сама спробувала. Задоволений своїми стосунками з однокласниками і вчителем.
       Щоб адаптація пройшла успішно:
1.Спрямованість навчально – виховного процесу на інтер.дитини "вчитель- учень, учень – учень ").
2.Створити псих. клімату  як у школі , так і в сім'ї, за якого панує любов, повне взаєморозуміння.
3.Віра в унікальність кожної дитини , зацікавленість в її долі.
4.Надання допомоги.
5.Забезпечення оптимального фізичного, розумового і психічного розвитку.
6.Розвиток необхідних психологічних якостей: сили волі,самодисципліни,відповідальності, впевненості, поваги.
7.Дотримуватись єдності у виховній роботі членів сім'ї, школи та позашкільних установ,що здійснюють виховання дитини.
        Дезадаптація – порушення в навчанні і в поведінці , конфліктні стосунки, психосоматичні захворювання. Така дитина прагне відчуження, не приймає правил соціуму. Не може прийняти темп шкільного життя . Спільні зусилля вчителів, педагогів, батьків, лікарів, шкільного  психолога і соціального працівника здатні понизити ризик виникнення у дитини шкільної дезадаптації і труднощів навчання.
                         Причини
1.Батьки залякують школою.
2.Спілкування з однокласниками.
3.Невідповідальність режиму і методам навчання.
4. Недостатній інтелектуальний розвиток дитини, відсутність допомоги з боку батьків і вчителя. Ознаки дезадаптації : стомлюваність,дратівливість,спалахи гніву, замкнутість, погана успішність, агресивність або навпаки, надмірна соромливість,підвищена тривожність, низька самооцінка( проводжу з батьками роботу про труднощі дитини,щоб вони її розуміли і підтримували в складних ситуаціях,створювали відчуття захищеності,комфорту)
 Постійно треба працювати над підвищенням рівня учбової інформації,створюючи дитині ситуації успіху на уроці, під час зміни , в позашкільній діяльності ,в спілкуванні з однокласниками.
Рекомендовано вчителю:
1.       Вікові особливості дитини.
2.       2.Демонстрації вчителем віри в успіх дитини.
3.       3.Запобігання груповій критиці.
4.       4.Вказуючи помилки , намітити шлях до успіху.
5.       5. Акцентування уваги на успіхах учня,перемогах.
6.       6.Надання емоційної підтримки учням словами,поглядом,дотиком.
7.       7.Використовування гри,наочності.
Як можуть допомогти батьки?
   1.Пояснити ,що означає"бути школярем".
2. Продумати режим дня.
3.Навчити задавати вчителю запитання.
4.Що означає" старанно".
5.Розвивати комунікативні здібності.
6.Підтримувати бажання вчитеся.
7.Вислуховувати уважно дитину,радити як діяти в тій чи іншій ситуації.
8. Активно взаємодіяти з учителем і шкільним психологом.
9. Не зловживати подарунками.
10. Ласка дитини.
   Я вважаю,що для того щоб допомогти дитині відчути себе комфортно в школі,вивільнити наявні у нього інтелектуальні особистісні,фізичні ресурси для  успішного навчання і повноцінного розвитку,педагогам і психологам необхідно: виявити психологічні особливості дитини,налаштувати навчально – виховний процес на його індивідуальні особливості,можливості  та потреби; допомогти дитині сформувати навички і внутрішні психологічні механізми,необхідні для успішного навчання і спілкування в шкільному середовищі. Таким чином,вирішувати проблеми успіху адаптації дитини багато в чому визначається характером взаємодії школи і сім'ї.

Перший урок у 1 класі:"Добре тому жити-хто вміє дружити"
Мета :сформувати уявлення учнів про школу як країну знань,розширити кругозір учнів про рідну Україну,про народну символіку та державні символи,викликати інтерес до пізнання своєї Батьківщини,її просторів,розвивати почуття патріотизму,заохочувати творити добро,здобувати знання ,щоб бути гідним учнем своєї школи і громадянином своєї держави..
Обладнання:карта України,символи ,віночок із різнокольорових увітів,сонечко,зірочки,промінчики.
Девіз :Усі ми –це наша родина,це наша сім'я,це наша Україна.
1.Привітання
Ранок розпочався цікаво,світить сонечко ласкаво,
В календ арик заглядає і від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе-день сьогодні особливий!
Вчитель:першокласники,мої любі діти
Ви прийшли нині в перший клас.
Вчитись будете і радіти,і рости кожен день і час!
Школа для вас відчинила
І запрошує вчитись вас.
Бо знання-це велика сила!
Тож навчайтеся! В добрий час!
Сьогодні для вас пролунав перший дзвінок,який покликав вас на перший у вашому житті шкільний урок .Ви переступили поріг Країни Знань .Усі жителі цієї країни носять почесне звання - учень, школяр .Сьогодні ви із звичайних дівчаток і хлопчиків перетворилися на учнів .Подивіться,шановні батьки,які в нас гарні діти:чепурні ,веселі ,гарні,непосидючі,розумні,кмітливі .А батьки?Я впевнена:кращих батьків просто не існує .Мені дуже приємно,що всі ми разом зібралися в одному класі .Я вітаю вас із цією подією.
II.Ігровий момент.
Сьогодні всі вітають першокласників .А чи готові малюки  стати школярами?А хто знає ,що школяр складає в портфелі? Зараз перевіримо.
Букви всі від А до Я живуть на сторінках БУКВАРЯ
Для письма,сказати прошу,що потрібно?ЗОШИТ
Малювати в альбомі всім допоможуть ОЛІВЦІ
Ручки й олівці,щоб знали ,ми складемо у ПЕНАЛІ
В сумці зошит і буквар .Хто до школи йде ШКОЛЯР
Ну,дійсно,портфель ви складете .А як  школярі  готувались до свята?
Дид.гра."Я – не я"
А тепер давайте грати треба вам відповідати
Рано вранці хто піднявся?
А хто сонечку посміхався?
Не хотів хто одягатись ?
А зарядку хто робив?
Свої ручки хто не мив?
Добре зранку готувався. Хто ?
А ще досі не вмивався хто?
Хто здоровим хоче стати?
А знання хто хоче мати?
Бачу,всім вам  хочеться знання пізнати і справжніми школярами стати!
III.
Знайомство.
Практична робота.
Візьміть квіточку,яка лежить у вас на парті і будьте  готовими назвати своє ім'я ,прізвище  голосно і чітко..Вийдіть до мене ,жовті квіточки(дівчатка),назвіть своє ім'я,прізвище і вплетіть квіточку у наш віночок. За допомогою вчителя діти  прикріплюють квіти на дошку ,заздалегідь оформлену у вигляді віночка. Тепер сині. Ось до нас виходять сині
IV. Народження нової родини.
Погляньте,діти на цей чарівний віночок. Чим віночки схожі  і чим різняться? І дорослі і діти зовсім як  наші квіти .Подивіться один на одного,посміхніться, Чим ми схожі? Чим  відрізняємось?
Ми всі різні_маємо різний колір очей,волосся,зріст,голос .Але тепер у нас буде багато спільного,Нас об'єднала наша школа ,наш клас,ми будемо вчитися ,співати,танцювати,веселитися. Тепер ми одна родина,один колектив. Цей віночок буде символізувати  дружбу нашого класу. Від сьогодні він буде з нами,щоб нагадувати про те,що наша дружба міцна  і непорушна,всі ми житимемо в мирі й злагоді. Саме в цю хвилину народився наш клас
У нас немає  ТИ
У  нас немає  Я
 Ми – єдиний клас
Ми – одна сім'я.
А без чого не буває дня народження?звичайно без іменного торта. Кожен з вас має взяти свічечку і поставити в торт(вчитель запалює свічки і всі разом співають )
З днем народження ,наш клас!
З днем народження ,наш клас!
1вересня-день народження нашого1 класу .У школі з'явився новий клас - нова шкільна родина.
У  кожної родини є своя щаслива зірка .Я пропоную взяти  батькам зірочки і написати побажання  для своєї дитини. Вони повинні обов'язково здійснитися!
V.Клятви
Зараз настав час  дати нам усім  один одному клятви.
Вчитель:
Клянусь ,не шкодуючи часу і сил,вести учнів по нелегкому ,але цікавому шляху знань.
Клянусь зробити все що у моїх силах для того щоб цей шлях був сповнений дивовижних відкриттів і радісних перемог.
Клянусь відразу приходити на допомогу кожному,хто її буде потребувати.
Клянусь,що жодний день,який проведуть діти у школі ,не пройде марно.
Клятва учнів (читає вчитель)
Завжди приходити у клас на урок
До того,як прокинеться в школі дзвінок
(клянемось)
Під час уроку  дружно і активно  працювати
Учити усе , що потрібно(кл.)
Речі удома не забувати,старанно учитись  читати й писати(кл.)
Друзями добрими,вірними стати,
Товаришам завжди допомагати(Кл.)
А лінь,неохайність,підказки,брехню не пустити в клас ні за яку ціну(кл.)
Клятва батьків
Ніколи не заходити в клас більше 10 разів на тиждень(кл.)
Ніколи не дивитися щоденники дітей у поганому настрої(кл)
Ніколи не ходити на батьківські збори без привітної посмішки
Сварити своїх дітей тільки у крайніх випадках(кл.)
Виконувати за дітей домашнє завдання Не будемо!(кл.)
Від сьогодні наш клас ,як одна сім'я
Ми усі одна сім ' я
Неповторні - ти і я!
Будемо усі дружити , в злагоді і мирі жити.
Ми прийшли у світ,щоб жити
 Й на Землі добро творити!
Ми велика шкільна родина,
Мова й пісня у нас солов'їна,
Квітне всюди червона калина,
Рідна земля для всіх нас - Україна
VI. Рідний край наш – Україна.
Вас вітає не тільки школа  ай село.,де ви живите .Як же називається край , де ми живемо? А чи має наша держава свій день народження?Так, 24 серпня –день народження нашої України..Вона має свою землю,мову, культуру,історію,звичаї і традиції,символи. Послухайте казку. Давним давно жила жінка і було у неї 3 сини-чесні,сміливі,дуже любили свою матір,готові були за неї віддати своє життя..Підросли і вирішили піти в люди і прославити свою матір. Першим пішов старший син-мати дала золоту корону з трьома промінчиками .Пішов син. І за корону,яка зігрівала людей і вела вперед,показувала дорогу до кращого життя,дали сину ім'я _Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто - блакитний одяг. Своїми хорошими справами він прославив свою матір. Дали люди йому ім'я – Прапор.
А там, де був молодший син,завжди звучала дзвінкоголоса пісня,тому мати  подарувала  молодшому  голос солов'я. І дали  сину ім'я –Гімн.
З того часу завжди вони разом,прославляючи рідну матір.
Настав час скласти колективного вірша про Україну із щирих  і теплих слів. Я почну ,а ви продовжите
На землі великій є одна країна:
Гарна й неповторна ,мила ..УКРАЇНА
А зараз кожен учень намалює на кольоровому папері сердечко,відмалює свою долоньку,виріжте їх ножицями за допомогою батьків  і ми все це розмістимо навколо карти України,щоб наша країна була захищена любов'ю,теплом наших сердець,долонь.,Цю карту ми повісимо у класі й будемо завжди пам'ятати,що ми патріоти  і громадяни своєї милої України. Будемо старанно вчитись,трудитись на благо своєї Батьківщини.
VII. Підсумок уроку.
 Давайте разом пригадаємо і підсумуємо,що ж таке Батьківщина
Батьківщина-це рідний край,
Батьківщина –це ліс і гай!
Батьківщина-це рідна земля !
Батьківщина – це школа моя!
Наш урок добігає кінця та залишилось одне  випробовування,Подивіться на наше Сонечко .Чомусь воно не сяє…Чого йому не вистачає?
Візьміть аркушики паперу,які нагадують промінці ,та олівці і надрукуйте своє ім'я великими літерами.(допомагають батьки ).
Хто написав підходить до Сонечка і прикріплює промінчик .А тепер подивимось ,що у нас вийшло! Наше Сонечко нам всміхається! Бо воно дуже задоволене дітками нашого  класу. І нехай Сонечко всміхається вам, дітки,завжди ,а я і ваші батьки будемо радіти за вас, пишатися вашими успіхами.
Нехай  для нас першокласників роки навчання стануть щасливими! А ми  всі жили б під мирним небом та хай завжди буде світити нам яскраве сонечко
 А завершимо  наш урок молитвою
Боже! Дай  нам силу й розум,
Щоб ми в школі добре вчились,
Віру теплу,серце чисте,щоб неправді не корились.
На усім даруй здоров'я,
Згоду – учнівській  родині.
Дай твій захист,волю й долю
Нашим людям в Україні.







Сердюк Євгенія Георгіївна, вчитель початкових класів. Педагогічний стаж - 31 рік.
З  досвіду роботи вчителя початкових класів Сердюк Євгенії Георгіївни
Батьківські збори
«Перший крок назустріч школі»
Форма проведення: збори-бесіда з елементами психологічного тренінгу.
Мета: знайомство класовода з батьками майбутніх учнів класу та батьків один з одним, визначення перспектив розвитку дитячого та батьківського колективів, пізнання один одного для успішної взаємодії у подальшому.
Підготовка:
·      класовод готує листівки-запрошення для батьків із зазначенням теми зборів:

Любі батьки моїх майбутніх учнів!
Цього року ваша дитина йде до першого класу. Це велика подія у вашій родині. Я сердечно вітаю вас і бажаю, щоб всі ваші сподівання здійснилися, щоб вашій доньці було добре, затишно і цікаво в нашій школі.
 Для успішної підготовки до навчання дитини та нашої з вами ефективної взаємодії  запрошую вас відвідати  батьківські збори на тему «Перший крок назустріч школі».
Наші перші батьківські збори відбудуться 17 листопада о 13 годині 30 хвилин.
Ваша перша вчителька Сердюк Євгенія Георгіївна.
·      анкети для батьків «Перша зустріч»:
Анкета «Перша зустріч»
1.     Ваше прізвище, імя, по батькові:
 


2.     Прізвище, імя, по батькові дитини:

3.     Дата народження дитини:

4.     Кількість дітей у вашій сім’ї. Їхній вік.

5.     Якими пестливими словами ви називаєте дитину в сімї?



6.     Чи вміє дитина читати? Як? (Ні, по буквах, по складах, цілими словами)



7.     Чи вміє писати? (Ні, друкованими літерами, писаними, пише окремі букви чи слова)



Які знання має з математики? (Ніяких, рахує до 10, 100, додає і віднімає).

8.     Особливості вдачі дитини. (Спокійна, рухлива, соромязлива, активна тощо).

9.     Стан здоровя дитини:

10.          Прізвище, імя, по батькові інших членів родини, які займаються вихованням малюка:

11.          Домашня адреса:

12.          Телефон:

13.          Що ще ви б хотіли повідомити вчителеві про свою дитину?

14.          Яким ви хочете бачити майбутнього вчителя вашої дитини?

Дякую за відвертість!
Оформлення:
·      виставка спільних творчих робіт «Творимо всією родиною» (виконавці: 4-класники,спільно з батьками);
·      фотовиставка «Виховні заходи – тільки разом!»;
·      плакат «У вихованні найголовніше – не зашкодити». (В. О. Сухомлинський)


Хід зборів
Присутні займають місця, утворюючи одне велике коло. Вчитель повідомляє мету зборів, пропонує батькам бути відвертими, відкритими, щирими.

1.     Самопрезентація  вчителя :
ü про себе – розповідь;
ü про педагогічну діяльність – відео презентація.
2.     Психологічний тренінг для батьків:
ü завдання «Знайомство»:
                  Кожен із батьків називає себе так, як би він хотів, щоб до нього сьогодні зверталися, і записує своє ім’я або ім’я та по батькові на заздалегідь підготовленому вчителем аркуші або купленому бейджику і прикріплює його до свого одягу.
ü завдання «Наші діти»:
                  На дошці записані імена дітей, які будуть навчатися в класі. Запропонувати батькам, яких викликають у будь-якому порядку, пригадати декілька якостей своєї дитини, назви яких починаються з тієї самої букви, що й ім’я дитини (наприклад, Сашко – серйозний, слухняний; Женя – жвавий, життєрадісний).
ü завдання «Розминка»:
                  Виходять у коло і тиснуть один одному руки ті батьки, у кого є син (донька);  
-         у кого є педагогічна освіта (технічна, медична і т. д.);
-         хто займається рукоділлям;
-         хто вміє та любить малювати і т.д.

ü завдання «Родинний вогник»:
Усі знову стають у коло. Вчитель передає свічку по колу і просить поділитися своїми першими враженнями: який настрій, що сподобалося, побажання та попередні висновки про подальшу роботу батьківського колективу.
ü заключне слово вчителя присвячене тому, що об’єднує усіх присутніх – це спільний вогник у вихованні дітей, який хай ніколи не згасає та зігріває всіх теплом.

3.     Заповнення анкети «Перша зустріч».
Під час роботи з анкетами звучить фонозапис легкої музики.

4.     Розробка правил для учасників зборів:
-         Давайте встановимо правила для учасників зборів:
1)    приходити на збори без запізнень;
2)    знімати верхній одяг обовязково;
3)    не відмовчуватись під час обговорення проблеми;
4)    відкидаючи чиюсь пропозицію (думку), неодмінно вносити зустрічну;
5)    називати один одного по імені та по батькові або лише по імені;
6)    поважати думку інших членів батьківського колективу;
7)    спілкуватися відверто та доброзичливо;
8)    ділитися  один з одним своїм досвідом.

5.     Бесіда з батьками «Батьки – головні вихователі»:
1)    вступне слово вчителя:
-         У давнину осередком усіх виховних сил була сімя. Вона мала свої традиції, свій уклад, свою славу. Казали: «Ця сім’я майстрів – працьовита. А ця – лінива». Зверніть увагу – йшлося про сімю в цілому. Сімя несла відповідальність за кожного свого члена. Кожен наслідував і позитивні, і негативні її риси. З дитинства формувалося вміння працювати, отримувати насолоду від добре зробленої справи.
-         Адже ще середньовічний поет Себастьян Брандт говорив:
Ребенок учится тому,
Что видит у себя в дому,
Родители пример ему.
Кто при жене и детях груб,
Кому язык распутства люб,
Пусть помнит, что с лихвой получит
От них все то, чему их учит.

Коль видят нас и слышат дети,
Мы за дела свои в ответе.
И за слова: легко толкнуть
Детей на  нехороший путь.
Держи в приличии свой дом,
Чтобы не каяться потом.
-         Сьогодні батькам завжди ніколи, тому вони вважають, що все зроблять швидше без допомоги дітей. Зрозуміло, з дитиною все робиться і важче, і довше. Та наші предки були мудрішими, хоча і в них, очевидно, справ вистачало.
-         Про те, щоб удома було добре і легко, мають дбати і чоловік, і жінка. Саме глибокою спільністю інтересів, бажанням створити сприятливу атмосферу, допомогти один одному подолати труднощі та поганий настрій підтримується домашнє тепло.

2)    слухання притчі В. О. Сухомлинського:
«У Олі була прабабуся Марія. Їй було за 90. Багато шляхів вона виходила своїми ногами, виростила 3 синів і 5 дочок, виняньчила 30 онуків і 5 правнуків. І ось бабуся злягла у ліжко. Вона помирала. До її смертного одра приходили один за одним сини, дочки, онуки і правнуки.. Приходили прощатися.
Бабусине ліжко стояло біля вікна. За вікном співали птахи, пурхали метелики. Коло самого вікна зліпила своє гніздо ластівка. Бабуся Марія розповідала Олі, як ластівка будує гніздечко, виводить пташенят. Оля весь час питала:
-         А чи скоро пташенята будуть виглядати з гнізда?
-         Скоро… Через кілька днів…
І ось мама навчила Олю, як прощатися з бабусею, і пояснила, що бабусі більше не буде. Оля розуміла, але змиритися з тим, що любої людини більше не буде, було над її силу, і вона тихо плакала.
-         Прощайте, бабусю, - вимовила Оля слова, яких навчила її мама, і поцілувала суху, зморщену руку.
І в цю мить, коли Оля це сказала, з ластівчиного гнізда виглянуло жовтороте пташеня, глянуло цікавим оком на людей.
Оля підвела голову, і очі її, з яких текли сльози, усміхнулися. Усміхнулась і бабуся.
-         Прощай, Олю, - тихо мовила вона. – Люби життя».

3)    обговорення притчі:
-         В. О. Сухомлинський говорив: «Слово! Яка у ньому велика сила. Як добитися того, щоб слово виховувало?». Давайте обговоримо це питання.

4)    заповнення міні-анкети «Як я спілкуюся з дитиною»:
Шановні тата і мами!
Уважно роздивіться міміку облич, зображених на малюнках 1-4, і дайте відповіді на наступні запитання:
o   З яким виразом обличчя Ви найчастіше спілкуєтеся зі своєю дитиною?
 





o   З яким виразом обличчя дитина найчастіше спілкується з Вами?
o   Яким, на Вашу думку, має бути обличчя дитини під час спілкування з Вами?

5)    поради батькам щодо виховання дітей:
Дитячі заповіді для мам, тат, бабусь та дідусів
1.    Дорогі дорослі, памятайте, що ви самі „запросили” мене у свою родину. Колись я залишу батьківську оселю, але до того часу навчіть мене мистецтва бути людиною.
2.    У моїх очах світ має інший вигляд, ніж у ваших. Поясніть мені, що, коли і чому кожен із нас у ньому має робити.
3.    Мої ручки ще маленькі – не очікуйте від мене досконалості, коли я стелю ліжко, малюю, пишу або кидаю мяч.
4.    Мої почуття ще незрілі – прошу, будьте чуйними до моїх потреб. Не нарікайте на мене цілий день.
5.    Щоб розвиватися, мені потрібна ваша увага і підтримка. Лагідно критикуйте й оцінюйте, але тільки мої вчинки.
6.    Дайте мені трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб я вчилася на них. Тоді я зможу самостійно приймати рішення у дорослому житті.
7.    Прошу, не робіть усього за мене, бо я виросту переконаною у своїй неспроможності виконувати завдання.
8.    Я вчуся у вас усього: слів, інтонацій голосу, манери рухатися. Ваші слова, почуття і вчинки повертатимуться до вас через мене. Так справедливо влаштувала природа звязок між поколіннями. Тому навчіть мене, будь ласка, найкращого. Памятайте, що ми разом не випадково: ми маємо допомагати один одному в цьому безмежному світі.
9.    Я хочу відчувати вашу любов, хочу, щоб ви частіше брали мене на руки, пригортали, цілували. Але будьте уважні, щоб ваша любов не перетворилася на милиці, які заважатимуть мені робити самостійні кроки.
Любі мої, я вас дуже-дуже люблю!!! Покажіть мені, що ви любите мене також.
Ваша донька.

6.     Екскурсія школою ( проводить член діючого батьківського комітету).

7.     Творче домашнє завдання (спільно з дитиною)
·          «Світ моїх захоплень»


                     
·       






«Квітка спілкування»