Протидія булінгу







































                                                  


ШАНОВНІ КОЛЕГИ
 ПРОПОНУЄМО ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ В РОБОТІ!
 З огляду на існуючу загрозу психічному здоров’ю учасників освітнього процесу внаслідок збройної агресії російської федерації, нагальною є потреба у здійсненні системних заходів, спрямованих на збереження і зміцнення психічного здоров’я учасників освітнього процесу. 
ОДНИМ З ОСНОВНИХ ЗАВДАНЬ ПРОСВІТНИЦЬКОЇ РОБОТИ ФАХІВЦІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ Є _
– ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічно допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків.                
   ВАЖЛИВО!
                                               Педагоги мають враховувати емоційний стан здобувачів освіти, адже під час війни вони можуть стикатися із дітьми, які переїхали із регіонів, де відбуваються військові дії, або навіть втратили когось із близьких. Цей фактор впливає на поведінку дитини, її здатність до навчання та психологічні реакції на навколишні збудники.
ЧОМУ                                                            Фізичні та емоційні стани людини взаємопов’язані і тому здатні взаємовпливати один на одного. Під час напружених емоційних станів у дитини змінюється міміка, темп мовлення, з’являється метушливість, змінюється дихання, пульс, колір обличчя, можуть з’явитися сльози тощо.
ЯК ЦЬОМУ ЗАРАДИТИ?                                  Бажано учителям під час уроку впроваджувати психологічні хвилинки, які допоможуть здобувачу освіти впоратися зі стресом та його наслідками, емоційно налаштуватися на урок, на плідну роботу, завдяки чому створюватиметься сприятлива атмосфера, яка дасть змогу дітям розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації.
Регулярне впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушній нагоді допоможе здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дасть змогу краще зрозуміти свої почуття.
УЧИТЕЛЬ МАЄ САМ ВИЗНАЧИТИ, КОЛИ І У ЯКИЙ ЧАС ПРОВЕСТИ ПСИХОЛОГІЧНУ ХВИЛИНКУ.

До вашої уваги
        Цикл вправ «ТЕХНІКИ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ»   для дітей та підлітків, які можна застосовувати під час психологічної хвилинки, групових, індивідуальних занять зі здобувачами освіти з метою зниження стресу та напруги._                                                                 
  1. Вправа "Зайченя".                                    ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ЗАВАНТАЖЕННЯ: https://drive.google.com/file/d/11X_3s_sMgCOM5mLIwrX6kEV1ZnOrc0Z-/view?usp=share_link           2. Вправа "Насос та м'яч".                ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ЗАВАНТАЖЕННЯ: https://drive.google.com/file/d/1mBlVNd6De3PlbPmO2f1TY2r7mRQgiFLq/view?usp=share_link  
3. Вправа "Афріканські танці".                 ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ЗАВАНТАЖЕННЯ:          https://drive.google.com/file/d/1sOPvBuBzjzij7nwIU9qborapixnPrPTZ/view?usp=share_link  
 4. Вправа "Сніговик".                             ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ЗАВАНТАЖЕННЯ:                                   https://drive.google.com/file/d/1XBjA8gveMC2EnYWtZfTjmaQHamdYJVFe/view?usp=share_link                             
5. Вправа "Долоньки".                          ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ЗАВАНТАЖЕННЯ:            https://drive.google.com/file/d/1rfecE7YO_Qm4qnUZmve6X8FmthtXbLH6/view?usp=share_link 
Джерело_ лист Міністерства освіти і науки України від 04.04.2022 №1/3872-22 «Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій». 
(TV)_Відеоматеріал підготувала методист Центру Матушенко Олена Анатоліївна
Раді бути корисними!                                    
З думкою про вас колектив Донецького обласного навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти (КЗ ДНМЦ ПС)._










                                                   













До дня " Безпечного інтернету" шкільним психологом Цапко Ю.С.  було проведено з учнями  початкової школи заняття з елементами тренінгу. Де були розглянуті переваги та недоліки соціальної мережі. Переглянули мультик "Пригоди Петрика", розгадували ребуси, філворд, анаграми,  грали в гру " Правда чи фейк".


































Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)"


Заходи щодо попередження булінгу серед учнів 
1. Поновлення стенду «Булінг»                                                                      січень 2023
2.  Проведення заняття батьківського всеобучу «Захистимо дітей від булінгу»
Лютий, 2023
3. Система тренінгів «Профілактика булінгу в учнівському середовищі»
Протягом року,
шкільний психолог Цапко Ю.С.
4. Година психолога "10 кроків впевненості"                                                  січень 2023
                                                                                            шкільний психолог Цапко Ю.С.
5. Групове заняття зелементами тренінгу "Формування безпечної поведінки дітей у кіберпросторі"                                                                                               січень 2023 
                                                                                            шкільний психолог Цапко Ю.С.
6. Година спілкування «Попередження конфліктів у соціальних мережах»
Березень 2023, класні керівники
7. Цикл бесід та консультацій щодо попередження булінгу
Березень 2022
8. Бесіда "Місток дружби"                                          березень 2023 1-4 класи ЦапкоЮ.С.
9. Анкетування "Визначення стилю поведінки в конфліктній ситуації"  
                                                                                                          березень 2023 7-9 класи ЦапкоЮ.С
10.  Проведення системи занять, бесід «Спілкування між однолітками»
2022-2023 н.р., класні керівники 5-9 класів
11. Перегляд та обговорення фільму  «Така ж як вона»
5-9 класи, класні керівники, соціальний педагог
12. Анкетне дослідження щодо прояву випадків булінгу в закладі
протягом 2022-2023 н.р. Цапко Ю.С.

13. Виступи, зустрічі учнів з працівниками поліції та ювенальної превенції з попередження боулінгу.(онлайн)
2022-2023 н.р. 

*****

Механізм взаємодії учасників навчально-виховного про-
цесу у разі виявлення випадку жорстокого
поводження дітей
За дотримання законодавства щодо захисту прав неповнолітніх у навчальному закладі відповідальність несе керівник навчального закладу. Тому в кожному навчальному закладі повинно бути проведено оцінювання службових приміщень (роздягальні, душові кабінки, туалетні кімнати) та шкільного подвір’я на предмет небезпеки (Тобто переглянути, у яких з них діти та підлітки можуть бути ізольованими та травмованими.)
З метою профілактики випадків насильства необхідно посилити контроль за чергуванням вчителів на перервах. Адже учні всіх вікових категорій не повинні залишатися без нагляду дорослих. Варто також розробити внутрішньо-шкільний механізм взаємодії учасників навчально-виховного процесу з виявлення випадків жорстокого поводження з дітьми та реагування на них. Нижче ми пропонуємо алгоритм дій працівників навчального закладу освіти (розроблено С. Буровим — експертом з прав людини) у разі виявлення факту насильства над дитиною.
Алгоритм дій працівника навчального
закладу у разі виявлення випадку
насильства над дитиною
1. У випадках, коли ви маєте підозри жорстокого поводження з дитиною або є реальна загроза його вчинення (удома, з боку однолітків, інших працівників навчального закладу або інших осіб), ваші дії:
·        Повідомити про це в усній чи письмовій формі адміністрацію навчального закладу.
·        Самостійно письмово повідомити про це службу у справах дітей, відділ освіти.
·        Самостійно повідомити про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною кримінальну міліцію у справах дітей або будь-якого працівника органів внутрішніх справ.
2. У випадках, коли до вас звернулася дитина з усною скаргою щодо жорстокого поводження з нею, ваші дії:
·        Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до адміністрації навчального закладу;
·        Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до територіального підрозділу служби у справах дітей;
·        Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до органів внутрішніх справ;
·        Найчастіше насильство до дітей чинять:
          – інші діти (95%), батьки (68%) та дорослі, які працюють із дітьми        
             (39%);
          – від 24% до 37% дітей зазнають насильства вдома, на вулиці, у школі.
Частота випадків насильства варіює від практично щоденного до декількох разів на місяць
За результатами дослідження, проведенного Всеукраїнською громадською організацією Жіночий консорціум України
Дії адміністрації навчального закладу у разі
отримання повідомлення про жорстоке
поводження з дитиною
У разі звернення дитини, її батьків (осіб, які їх замінюють) або працівника навчального закладу до представника адміністрації навчального закладу щодо жорстокого поводження з нею адміністратор зобов’язаний, якщо звернення (повідомлення) усне, оформити це повідомлення письмово, зазначивши, від кого та коли (дата, час) воно отримано. Звернення має бути оформлене належним чином, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян» (має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання; письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. Необхідно терміново (протягом однієї доби) передати цей документ до територіального підрозділу Служби у справах дітей за місцем проживання дитини. Служба у справах дітей має належним чином зареєструвати це
повідомлення відповідно до вимог законодавства України.
Чого не слід робити
За жодних умов не треба замовчувати виявлені факти жорстокого поводження з дитиною або реальної загрози вчинення насильства над нею.       
По-перше, нехтування проблемою призводить до погіршення ситуації та може вилитися в набагато гірші наслідки.
По-друге, навчальний заклад несе відповідальність за дотримання норм законодавства щодо захисту прав дитини, а тому керівник навчального закладу може притягнути педагогічних працівників у зв’язку з порушенням правових норм навчально-виховного процесу до дисциплінарної відповідальності.
Також не слід намагатися самотужки вирішити проблему. Це може призвести до порушення законодавства та може бути небезпечним. Далі справа є компетенцією установ, організацій і посадових осіб, до яких було передано звернення чи повідомлення. Законодавством передбачено інформування заявника (особи, яка здійснила повідомлення або звернення), а також у самому зверненні може бути зазначено, що заявник бажає бути поінформованим про подальший перебіг справи, бути присутнім під час розгляду звернення).
Рекомендації щодо організації роботи
з попередження насильства серед неповнолітніх
У навчальному закладі необхідно розробити план дій з профілактики насильства серед неповнолітніх та запровадити систему постійного відслідковування випадків насильства серед дітей та учнівської молоді, виявлення дітей-агресорів.
Фахівці психологічної служби повинні організувати системну роботу з вторинного та третинного видів профілактики з дітьми, що мають схильність до насильства. За необхідності залучати до цієї роботи фахівців Служби у справах дітей та правоохоронних органів.
Важливо не залишати поза увагою батьків таких дітей. Також потрібна робота з класними колективами, яка має плануватися і реалізовуватися згідно із загальною програмою надання соціально-педагогічної та психологічної допомоги дитині-агресору та дітям, які постраждали від його дій.
Робота психологічної служби навчального закладу з попередження насильства серед дітей та учнівської молоді повинна бути спрямована на
– проведення заходів з профілактики негативних звичок, жорстокої та протиправної поведінки серед неповнолітніх;
– здійснення, спільно з центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, соціального інспектування сімей, у яких батьки схильні до недбалого ставлення до дітей;
– створення на базі навчальних закладів консультативних пунктів для учнів, батьків та вчителів, де можна отримати консультацію психолога, соціального педагога та юриста;
– проведення групових тренінгів та індивідуальної роботи з молоддю у наданні допомоги для вирішення особистих проблем;
– наповнення змістом з урахуванням останніх досягнень у педагогіці та психології просвітницької роботи (проведення виховних годин), спрямованої на корекцію та розвиток ціннісних орієнтацій учнів;
– активніше залучення батьків до профілактичної роботи з дітьми. Через батьків можна доносити до дітей інформацію про загальні способи попередження ситуацій насильства та наявні форми допомоги, яку дитина може отримати на базі школи. Це особливо стосується дітей молодшого віку;
надання більшої уваги статеворольовому вихованню дітей, зокрема через вираження особистісних симпатій.
Не слід дітям із вираженою агресивністю доручати керівництво однолітками чи молодшими дітьми — це може спровокувати прояви жорстокості.
Однією з можливих форм роботи, спрямованої на профілактику насильства у навчальному закладі, може бути шкільна медіація — вирі-
шення конфліктних ситуацій примиренням сторін через знаходження
оптимального варіанта подолання проблеми, що задовольняє обидві сторони, за взаємного бажання сторін знайти вихід із ситуації.